Šumavskými vesnicemi

Délka trasy: 9,5 km, 3,5 hodiny
Náročnost: nenáročná trasa
Zelené značení

Z náměstí se vydáte západním směrem na Sušici, projdeme okolo radnice a penzionu Kašperk, za ním, na křižovatce odbočíte doprava. Projdete kolem Sokolovny a pokračujete kaštanovou alejí, z níž se vám nabízí rozhled na Šibeniční vrch, kopec Vinice, kostel sv. Mikuláše na kašperskohorském hřbitově, krajinu v okolí Dobré Vody a na Hartmanice směrem k Železné Rudě.

Asi 100 m za domem na konci aleje můžete odbočit doleva a pokračovat přes pole a les do Tuškova, nebo jít dál po silnici(pro kočárky určitě doporučujeme jít po silnici).

V Tuškově odbočte za autobusovou zastávkou vlevo na polní cestu, která vás dovede do vesničky Opolenec. Obě obce patří od roku 1584 k majetku města Kašperské Hory.

Na okraji Opolence stojí vpravo u cesty kaplička s lidovými malbami z 30. let 19. st. Obytné a hospodářské budovy si zachovaly původní ráz. V domě čp. 4 se narodila badatelka a spisovatelka Marie Franková. Na návsi projděte kolem kaple Archanděla Michaela a pokračujte lesní cestou vzhůru. Otevře se vám výhled na údolí horní Otavy, nad nímž se zvedá vpravo Radkovský vrch a za ním hora Křemelná (1125 m n.m.), vlevo vrch Spálený, na horizontu za Srním vrch Oblík a Jezerní hřbet.

Vlevo nad údolím Otavy se tyčí kopec Maierstein, východně od něj leží osada Kozí Hřbet a vypíná se masiv Huťské hory (1187 m n.m.).

Stoupání je zakončeno křižovatkou lesních cest. Tady odbočíte vpravo na širší cestu. Na louce mezi lesy jsou skryta lehká vojenská opevnění vz. 37 z let 1936-38.

Pak přejdete opět starou asfaltovou silnicí vedoucí Tuškovem do Sušice a dál pokračujete v přímém směru po lesní cestě až dojdete po delší době k další křižovatce lesních cest. Tady naleznete strom se svatým obrázkem, vedle křížek a místo k odpočinku. Z tohoto bodu (733 m n.m.) budete klesat vpravo podél lesa a sejdete k můstku přes Opolenecký potok (odtud se ve vzdálenosti asi 300 m nacházejí rýžovnické sejpy).

Cesta přes můstek a okolo bývalé hájovny vás přivede po zelené turistické značce na výšinu severně od Kašperských Hor. Na obzoru jsou vrcholy Pancíř a Můstek.
Stále po zelené se vracíte do města.